Pin It

Widgets

Rasa nak belajar sekarang,

Bissmillahirrahmanirrahim

See, I got  list of the subjects for the next semester from my friend, Nur Adibah. Most of the subjects are in Arabic. Hoho. I am not really ready yet for learning these subjects, quite tough you know. But just try it. Inshallah.

Senarai Penawaran Kursus untuk Program Fiqh dan Fatwa semester 3. Selamat Belajar Semula.


1) Akidah Islam
2) Pentadbiran Undang-Undang Islam di Malaysia
3) Fiqh al-Muamalat
4) Mabahith al-Hukm
5) Tarikh al-Mazahib Wa al-Fatawa
6) Ulum Al-Quran 
7) Ulum Al-Hadith
8) Sirah Rasullah


*sumber: senarai kursus USIM


*Dialog utagha*
"Pak cek takut lah nak belajaq untuk sem depan"
"Takpa takpa, kalau hang dah taw bahasa arab boleh aihh kalau nak baca buku arab tuh cuma hg kena gigih lah sket na"
" Gigih lagu mana tuh pak?"
"Gigih la menghapai, hang jangan dok hapai yang nak masuk pengeksa ja. Dah bsaq nanti nak jadi oghang yang berkhidmat kepada masyarakat dlm agama perlu lah mantapkan ilmu hg tu. Hang hapai hg amai. Lagi satu hg jgn dok segan nak cakap arab dgn kawan hg. Hg tibai ja cakap lagu mana pun asaikan hg boleh cakap sudah. Ha yang paling penting aku nak hang bagi boleh bab bab tatabahasa arab, apa ntah orang panggil haaa nahu dan sorof. Inshalllah nanti hg boleh punya"
" Baiklah pak, cek usha yang mana patut boleh, yang lain cek berserah kat Allah"
" Haaa lagu tuh la anak pak, toksah nangis la, huduh aku tgk hg nangis. Cekai kan hati hg. Hidup ini susah yang tak menjadi susah bila kita usaha untuk menjadi senang. Cuma kadang kadang tuh usaha kita ada rintangan dan cabaran, hat tu hg kena hadapi lah. Inshallah pak selalu doa kat hg"
"Terima kasih pak"

___________________________________________________________________________
#Risau. Rabbi yassir wala tu'assir

2 comments:

ElixirReyn said...

alololo...comeynyaa loghat kedah..
betui kata pak hg tu yan.rehan pun lagu tu gak aih ,risau pasal subjek tu seme.. insyallah Allah will help us =D

Izyan.Nazihah.Abdullah said...

haha, tipu punya dialog ni, rekaan semata mata ;)