Pin It

Widgets

Naskhah ,

Bissmillahirrahmanirrahim

Ya Mahbubati,
Benar aku mencintaimu,
Benar aku merinduimu,
Tetapi,
Cintaku untuk mereka yang mencintai Allah,
Yang mencintai RasulNya,
Biarpun cinta ini satu anugerah,
Tetapi ia tidak akan meraih kebahagiaan,
Andai dunia kau dahulukan,
Andai akhirat kau ketepikan,
Ya Allah,
Betapa beratnya ujian ini,
Dahulu aku pilih dia sebagai teman setia,
Tetapi akhirnya ku tahu itu semuan hanyalah alpa,
Ummi,
Andai dirimu faham akan pegangan anakmu,
Yang dahulu,
Bercita-cita tentang dunia,
Tetapi kini,
Dia hanya mengharapkan pertemuan denganNya,
FirmanNya;
" Barangsiapa rindu dan berharap pertemuan dengan Allah, maka sesungguhnya waktu( yang di janjikan) Allah pasti datang." ( Al-Ankabut;5)

Ummi,
Betapa aku mahu dirimu mengetahui,
Apa itu sunnah dan apa itu bidaah,
Apa itu hasanah dan apa itu mafsadah,
Apa itu cinta dan apa itu hawa',
Agar dirimu sentiasa thabit,
Pada jalan Rasulullah dan dua generasi sesudahnya,
Ummi,
Betapa aku ingin dirimu mengetahui,
Betapa anakmu ingin berubah,
Ingin menjadi hambaNya yang solehah,
Dan menutup segala pintu yang membawa kepada fitnah,
Ummi,
Aku pernah menguris hatimu,
Saat angan-anganmu tidak aku endahkan,
Tika kata-kataku penuh ketegasan,
Kerana aku tahu,
Perkara itu bercanggah dengan syariatullah,
Berselisih dengan sunnah,
Ummi,
Memang perit aku rasa,
Memang sakit yang aku bebani,
Melanggar kata-katamu,
Tetapi harapanku hanya satu,
KeredhaanNya,
Ummi,
Pernah tak ummi lalui ayat ini?
"Kamu tidak akan mendapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhir, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasulnya sekalipun orang itu bapa-bapa atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. mereka itulah orang orang yang Allah telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dengan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripadaNya. Dan dimasukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah redha terhadap mereka dan mereka pun merasa puas akan limpahan rahmatNya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahawa sesungguhnya golongan itulah golongan yang beruntung" ( Al-Mujadillah;22)
Seronokkan ummi, bila baca, kaji dan faham kalamNya,
Allahuakbar,
Hatiku terkesan dengan janjiNya, 
Nikmat iman itu anugerahNya,
CintaNya untuk mereka yang mukmin,
Syurga itu ganjaranNya,
RedhaNya untuk mereka yang mendahulukanNya,
Serta bagi tidak mensyirikkanNya,
Ummi,
Janji Allah itu pasti, 
Iman kita pasti membenarkan,
Taqwa kita pasti mempertahankan,
Istiqamah kita pasti berterusna,
Ummi,
Betapa aku ingin menerangkan semua itu kepadamu,
Tetapi lidahku kelu,
Bicaraku kaku,
Saat tulisanku jadi bicara,
Aku harap dirimu mendapat hidayahNya,
Menjadi insan terpilih
Daripada kalangan hamba-hambaNya.

________________________________________________________________________________

#Karena itu,
Aku perlu.. Istiqomah!
Dan bingkailah keteguhan dengan ilmu dan amal shalih
Hiasi diriku di depan orangtuaku dengan akhlaq yang mulia
Tegar dan sabarlah!
Tegarlah dalam menghadapi rintangan yang datang dari orangtuaku.
Dan sabarlah dalam berdakwah kepada orang tuaku
Tetap istiqomah dan berdakwah. Sambil terus mendoakan buat mereka
Hingga saat datangnya pertolongan Allah…
Yaitu saat hati mereka disinari petunjuk dari Allah
insyaa Allah
Teriring cinta untuk ummi dan abah…
Semoga Allah Mengumpulkan kita di surga Firdaus-Nya. Amiin.

2 comments:

NoorVictory said...

Betul.

Semoga mama sy faham pegangan anaknya ini.

Syukur mama tidak memaksa dan tidak juga menggesa. Semoga keluarga kita terhindar dari fitnah. ;)

Nazihah.Abdullah said...

Mudah-mudahan :)