Pin It

Widgets

stop it.

Bissmilahirrahmanirrahim



#Rasulullah saw bersabda :
"Dan selama mana para pemimpin mereka tidak berhukum dengan Kitab Allah dan mendahulukan apa yang Allah turunkan, maka tidak lain Allah akan jadikan kemusnahan mereka berlaku sesama mereka"
[Hadis Riwayat Ibnu Majah, no 4009. Dinilai sahih oleh al-Albani]

#Islam tidak mengajar tunjuk perasaan, sebaliknya Islam mengajar supaya mengawal perasaan dan meletakkan pada tempatnya. Kata Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, “Orang yang kuat itu bukanlah yang dikenali dengan hebatnya berkelahi, tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menguasai (menahan) dirinya ketika marah.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 6114)

#“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak memiliki pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semua itu akan diminta bertanggungjawab.” (Surah al-Isra’, 17: 36)

#Kata Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, “Seseorang lelaki adalah pemimpin yang bertanggungjawab ke atas keluarganya, manakala seseorang isteri menjadi pemimpin yang bertanggungjawab menguruskan rumah suami dan anak-anaknya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 5200)


No comments: