Pin It

Widgets

Ukhwah luar biasa ..

Bissmillahirrahmanirrahim



Mari hayati dialog antara Sa'ad bin Rabi' al-Ansari dengan Abdul Rahman bin Auf ( Muhajirin) sejurus peristiwa oleh para sahabat dari Makkah ke Madinah.

Kepada saudara barunya Sa'ad berkata :" Sungguh aku orang yang paling kaya antara kaum Anshar. Aku berniat membahagikan hartaku menjadi dua bahagian;untukku dan untukmu. Aku juga mempunyai dua orang isteri, ambillah siapa yang lebih kau sukai. Sebutkan namanya padaku, nanti akan ku talakkannya. Jika masa idahnya telah habis , nikahilah dia."

Abdul Rahman menjawab: " Semoga Allah memberkati keluarga dan hartamu. Di mana pasar kalian?"

Dia lalu menunjukkan pasar Abdul Rahman seterusnya berdagang, berusaha , bernikah dan akhirnya menjadi salah seorang lelaki terkaya di Madinah (Riwayat Muslim, Abu Daud, At-Tarmizi, Ahmad dan Ibnu Majah)

Bukan hanya antara Sa'ad dan Abdul Rahman sahaja bahkan itulah bentuk persaudaraan yang wujud di dalam kalangan seluruh anggota Muhajirin dan Ansar di Madinah. Dan Allah juga ada menyebutkan dalam al-Quran surah Al-Fath ayat 26;" Dan orang yang bersama Rasulullah itu (orang beriman) sikap mereka bertegas kepada orang kafir dan berkasih sayang sesama mereka (orang beriman)."

ibtisam92
^^

No comments: