Pin It

Widgets

Sedih kan ..

Bissmilahirrahmanirrahim

monolog ;




Kita beria-ria menyampaikan ilmu kepada orang lain , tapi kita sendiri tidak pernah sebarkan ilmu terhadap ahli keluarga kita  ..
Kita sangat bersungguh-sungguh nak perbetulkan akhlak orang lain tapi kita sendiri lupa nasihat terhadap abang , kakak dan adik-adik kita ..
Kita sangat rajin untuk menghadiri mana-mana majlis ilmu bersama sahabat tapi kita tak sedar ahli keluarga kita ada sahaja yang tidak pernah menghadiri majlis ilmu ..
Kita sangat menekankan orang lain terutama sahabat-sahabat kita untuk menperjuangkan agama Islam , tapi sayangnya keluarga kita sendiri pula yang tidak pernah ambil kisah akan hal tersebut ..
Kita selalu pesan kepada orang lain 'ikutilah sunnah' tapi kita sendiri lupa untuk khabarkan pada ahli keluarga kita sendiri ..



Firman Allah Taala :
"Wahai orang-orang yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka, yang bahan-bahan bakarannya, terdiri daripada manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras dan kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan”. 
(Surah Al-Tahrim : 6)"


Dalam ayat ini firman Allah ditujukan kepada orang-orang yang percaya kepada Allah dan rasul-rasul-Nya, yaitu memerintahkan supaya mereka, menjaga dirinya dari api neraka yang bahan bakarnya terdiri dari manusia dan batu, dengan taat dan patuh melaksanakan perintah Allah, dan mengajarkan kepada keluarganya supaya taat dan patuh kepada perintah Allah untuk menyelamatkan mereka dari api neraka. 
Di antara cara menyelamatkan diri dari api neraka itu ialah mendirikan salat dan bersabar, sebagaimana firman Allah SWT. 

وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا Artinya: "Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan salat dan bersabarlah kamu mengerjakannya" (Taha: 132).dan dijelaskan pula dengan firman-Nya: 
وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَArtinya: "Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat". (Asy Syu'ara': 214). 


Diriwayatkan ketika ayat ini diturunkan, Saidina Umar al-Khattab telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w.: Kami sudah memelihara diri kami daripada azab neraka, lalu bagaimana pula cara kami memelihara keluarga kami daripadanya. Rasulullah s.a.w bersabda: ”Kamu larangkan mereka daripada melakukan apa yang telah Allah larangkan kepada kamu, dan kamu suruh mereka melakukan apa yang Allah telah suruh kepada kamu, itulah cara menghindar mereka daripada neraka”.

Dalam riwayat yang lain ;
"Daripada Ibn Umar رضى الله عنهما bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: ”Ketahuilah! Kalian semua adalah pemimpin dan akan ditanya tentang kepimpinannya. Seorang pemimpin yang memimpin manusia dia adalah pemimpin dan akan ditanya tentang kepimpinannya. Seorang suami (bapa) adalah pemimpin dalam keluarganya dan akan ditanya tentang kepimpinannya. Seorang isteri (ibu) dia juga pemimpin atas rumah suaminya dan anak-anaknya dan dia akan ditanya tentang kepimpinannya. Seorang budak (hamba) pun menjadi pemimpin atas harta tuannya dan dia juga akan ditanyakan tentang pertanggungjawabannya. Semuanya adalah pemimpin dan semuanya akan diminta bertanggungjawab atas kepimpinannya” 
(Hadith riwayat Imam al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ahmad)






ibtisam92
^^

No comments: