Pin It

Widgets

Orang tua seperti anak muda ..

Bissmillahirrahmanirrahim

Aku sedih melihat gelagat mereka. Umur sudah pun lanjut. Tapi gaya hidup mereka persis seperti orang muda. Semuanya ada angan-angan. Entah bila angan-angan itu akan berakhir. Angan-angannya semua untuk dunia. Kenapa mereka masih berpemikiran seperti begitu. Walhal , rumah kata pergi , kubur kata mari. Aku tak kata kematian itu hanya menjelma di saat tua. Kerana mati itu tidak pernah mengenal usia. Tapi yang aku rasa pelik dan hairan , sepatutnya orang-orang yang sudah berusia perlu ada satu kesedaran untuk berubah. Bukannya satu berpijak pada sikap yang berfoya-foya, lalai dengan dunia yang penuh tipu daya. Moga kita semua nanti tak tergolong seperti itu.

Terbaca satu hadis yang di riwayatkan dari Ibnu Abbas r.a dia berkata , Rasulullah saw bersabda ;
"Akan ada di akhir zaman satu kaum yang menwarna rambut mereka dengan warna hitam bagaikan burung merpati , mereka tidak akan pernah mencium syurga". (Musnad Imam Ahmad)

Sudah terang lagi bersuluh , hal seperti yang di nyatakan dalam hadis itu sudah pun ada di zaman sekarang. Di mana kalangan lelaki mereka menyemir/menwarna janggot juga rambut mereka dengan warna hitam. Yang nampak disini wallahua'lam sesungguhnya sabda Rasulullah saw ( seperti dada burung merpati) adalah serupa dengan keadaan sebahagian kaum muslimin pada zaman sekarang ini.Kita bisa mendapati mereka , memperlakukan janggot mereka seperti keadaan dada burung merpati. Mereka mencukur sisinya dan membiarkan yang ada di bawah dagunya kemudian menyemir/menwarna dengan warna hitam sehingga jadilah ia seperti dada-dada burung dara.

Nabi saw telah melarang menyemir rambut dan janggot dengan warna hitam. Dijelaskan dalam ash-shahih dari Jabir bin Abdillah r.a dia berkata ;
"Abu Quhafah di datangkan pada hari penaklkan Makkah dengan rambut dan janggor yang berwarna putih seperti pohon ast-tsaghamah (1) , lalu Rasulullah saw bersabda ,'Ubahlah 9uban) ini dengan sesuatu dan jauhilah dengan warna hitam". (H/R MUSLIM)

(1)Ast-tsaghamah : pohon yang sangat putih bunga dan buahnya dan ada juga mengatakan pohon yang sangat putih bagaikan salji .

: di petik dari kitab Kiamat sudah dekat , karya Yusuf bin Abdillah bin Yusuf al-Wabil 


ibtisam92
^^

No comments: