Pin It

Widgets

mengertilah ..

Bissmillahirrahmanirrahim



Tak salah kan bila seseorang mempunyai Facebook ataupun blogger ataupun segala web-web yang berkaitan dengan perhubungan antara manusia, tak kira la dekat ke atau jauh. Sebab aku dahulu pun pengguna FB yang tegar( dah tiada).Tapi selepas menjadi pengguna yang tegar, banyak perkara yang menjadi diri ku berubah. Bukan aku nak cakap 100% FB itu banyak keburukan , tapi kalau tak pandai kawal nafsu , memang padah la jawabnya. Tapi kalau pandai insyAllah , kita boleh jadikan Fb itu sebagai medan dakwah serta dapat memberi input yang sangat berguna buat kawan-kawannya( eh  kenapa aku sangat menekankan Fb?) 

Sama jugalah dengan web-web yang lain.
Apa aje yang aku nak tekankan di sini, FB la , yang kebanyakannya manusia mengguna , terutama kalangan remaja. Tapi orang tua-tua pun dah pandai guna teknologi sekarang :) Tapi kan , based on my experience by using FB, there are too much nonsense thing we share. Ada orang like,like la, sampai pernah yang aku tengok , kat puluhan orang like bila seseorang berstatus " I love him so much, ..../bla..bla.. ( yang berkaitan dengan cinta, sebab itu la yang paling HOTTEST punya status;bangga sangat akan hal tersebut), takpun membuka pekung di dada ( memberitahu kepada semua orang mengenai masalah peribadi, hal ini sangat tak patut ku katakan). Masalah dalaman yang mereka lain tak tahu akan menjadi tahu. Dan sangat berbahaya  boleh jadi jatuhkan maruah diri sendiri. Wa'iyazubillah.



Ok , next point about ikhtilat.
Masalah ini sangat payah untuk di bendung.Selalu kita akan dengar cakap-cakap mereka ; "No hal la kalau nak chating dengan boys/ girls. tak de niat ape2 pun , just share something especially about ourselves". Hey , tolong la faham. Tiada sebab lain kalau masalah zina itu muncul dek ikhtilat yang tidak keterjagaan. Zina itu akan bermula dari hati kemudian mata dan terus menular kepada perbuatan . So you see that the urutan serta impak yang negatif yang akan belaku seterusnya ? Ada juga manusia yang sangat bermegahan dengan status ;In relationship with: Wah macam hebatkan kalau seseorang ada hubungan dengan lelaki. Yela, nanti other boys tak boleh la nak kacau-kacau sebab ada bodyguard besar yang tengah jaga. Padahal kita tidak terfikir, maksiat yang sedang kita lakukan. Astagfirullahal'azim.



Seterusnya , mengenai pembuangan masa yang keterlaluan..
Pembuangan masa itu akan jadi keterlaluan bila mana kita menjadi godem-godem pictures sahabat kita atau orang lain. Tak pun chit-chat yang berlebihan. Akibat kekhusyukan yang kita buat , perkara lain yang patut kita buat akan tertangguh.

Akhir sekali ,penjagaan aurat yang tidak terjaga..
Pabila kita meng'upload' picture kita sendiri ke dalam FB , banyak benda yang kita kena jaga. Even , we are wearing a hijab , tak semestinya ia sudah menutupi semua jika baju yang dipakai agak ketat dan seksa untuk di lihat.Pakai tudung hakikatnya seperti tidak memakai, dan lain-lain. Wanita itu ibarat mutiara yang tersimpan dan di jaga dengan rapi, jika kita sendiri yang membiarkannya , ia akan membawa seksa diri kita nanti. Jadi jangan kita menambah dosa kita . Each of a pictures yang kita show off dalam FB, semua manusia boleh lihat. Dan sangat bagus kalau pembaca membaca artikel ini :)Moga dapat something yang boleh kita fikir-fikirkan .

( pengolahan ayat sendiri , so nampak macam ayat ini kasar sedikit , maaf jua ku ucapkan.Hanya dari pengalaman ku. Post ini juga hanya untuk peringatan buat sahabat dan teman-teman kita di sana)

Link, who want to delete your FB permanently, you should copy this url :
https://ssl.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account


so you will see this page 




then follow the instruction given.after that, do remember to NOT TO SIGN IN your facebook within 14 days! :)
Semoga berjaya :)




ibtisam92
^^



No comments: