Pin It

Widgets

Doa sahih untuk berbuka puasa..

Bissmillahirrahmanirrahim



Ada beberapa riwayat yang membicarakan tentang doa ketika berbuka puasa seperti yang kita dengar hari ini. Di antaranya ialah dalam Sunan Abu Daud no.2357 Ibnuss sunni ''Amalul Yaum wa lailah" no 481 dan 482. 
"Namun ada hadis hadis yang membicarakan tentang doa ini adalah hadis yang lemah bahkan ada perawi yang meriwayatkan hadis tersebut yang dinilai lemah dan pendusta "
(Dhaif Sunan Abi Daud no. 2011)

Rasulullah saw bersabda : 
" Sesungguhnya doa orang yang berpuasa itu tidak tertolak ketika dia berbuka ."
( Hadis riwayat Ibnu Majah no 1753 sanadnya sahih, Sunan Ibnu Majah bitahqiq Muhammad Fuad Abdil Baqi , jilid 1 m/s ;557)

Kita di haruskan berdoa apa sahaja kepada Allah azzawajalla, akan tetapi alngkah indahnya doa yang kita amalkan itu adalah doa yang sahih dan di anjurkan oleh  Nabi saw.



Ibnu Umar r. ketika berbuka puasa pernah berdoa dengan doa ini :
"Ya Allah aku memohon kepadaMu dengan  rahmatMu yang luas untuk setiap sesuatu agar Engkau ampunkan dosaku".
(Hadis shahih riwayat al-Hakim 1535 )

Jadi konklusinya kita boleh berdoa dengan apa sahaja doa asalkan tidak bersumber dengan hadis-hadis yang palsu dan  lemah. Semoga Ramdhan kali ini menjadikan kita lebih dekat dengan Allah Ta'ala dan mencintai sunnah Rasulullah saw dengan ibadat-ibadat yang thabit dan lagi shahih seperti yang di tuntut dalam syara' dalam mengapai keredhaanNya.Wallahu'alam :)

ibtisam92
^^