Pin It

Widgets

Sebarkan SALAM sesama Muslim :)

Bissmillahirrahmanirrahim



Hari ini banyak kaum muslimin dan muslimat yang mengabaikan pengucapan salam yang di anjurkan : Assalamualaikum :)Kadang- kadang jika kita bertemu dengan sahabat kita , kita terbiasa mengucapkan 'Selamat Pagi', Selamat Tengahari'. dll. Sedangkan sudah pun kita ketahui hal merupakan perkara yang bertentangan dengan syariat yang mana diajarkan oleh Baginda Nabi Muhammad saw kepada kita umatnya.

Allah ta'ala berfirman :
" Hai orang-orang yang beriman janganlah kalian memasuki rumah yang bukan rumahnya sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu agar kamu ( selalu) ingat". 
( An-Nur ;27)

"Maka apabila kamu memasuki ( suatu rumah dari) rumah-rumah ( ini) hendaklah kamu memberi salam kepada ( penghuninya yang bererti memberi salam ) kepada dirimu snediri, salam yang di tetapkan dari sisi Allah , yang diberi berkat lagi baik. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat(Nya) bagimu agar kamu memahaminya".
(An-Nur;61)

Dari Abdullah bin Umar dia berkata ." Sesungguhnya ada seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah saw ,'Perbuatan apa yang terbaik menurut agama Islam ?', Beliau bersabda ,'Memberi makan dan mengucapkan salam , baik kepada orang yang kamu kenal atau yang tidak kenal.'
(H/R BUKHARI/MUSLIM)

Dari Abu Hurairah r.a dia berkata , " Tidak akan masuk syurga sampai kamu beriman dan kamu tidak beriman ( dengan sempurna) sampai kamu saling mengasihi. Tidakkah kalian ingin saya beritahu tentang sesuatu hal yang apabila kalian lakukan maka kalian akan saling mencintai ? Yaitu ucapkanlah salam di antara kalian."
(H/R MUSLIM)

Dari Imran bin Hushain dia berkata ," Ada seorang lelaki menghadap Rasulullah saw dia mengucapkan 'Assalamualaikum', maka beliau menjawab salamnya, lalu di duduk kemudian Rasulullah saw bersabda ."Sepuluh",. Kemudian datang seorang lagi dan mengucapkan salam Assalamualaikum warahmatullah lalu beliau menjawab salamnya dan dia duduk kemudian Rasulullah saw bersabda " Dua puluh". Kemudian datang seorang lagi dan mengucapkan salam, 'Assalamualaikum Warahmatullahiwabarakatuh', lalu beliau menjawab salamnya dan dia lalu duduk kemudian Rasulullah saw bersabda ," tiga puluh".
(H/R ABU DAUD)



Anjuran untuk memberi salam antara sesama jenis sahaja 

Jika salam itu ditambah berjabat tangan dengan wajah yang berseri-seri maka itu lebih baik dan menambah kebaikan sehingga pahalanya lebih besar .

Dari Al-Bara' bin Azib dia berkata , " Rasulullah saw bersabda ," Tidak ada dua orang Muslim yang bertemu dan berjabat tangan kecuali dosa-dosanya akan di ampuni sampai mereka berpisah"
(H/R ABU DAUD)

Dari Abu Dzar r.a berkata " Rasulullah saw bersabda kepada ku , " Janganlah kamu mengabaikan suatu kebaikan sekecil apapun walau hanya sekadar memperlihatkan raut muka yang berseri-seri ketika bertemu."
(H/R MUSLIM)

Al-Hassan berkata " berjabat tangan dapat menambah rasa kasih sayang".


| Jom sahabat kita sebarkan salam ! |


ibtisam92
^^



2 comments:

Ummu Nuha said...

assalamualaikum w.b.t saudari izyan :)

I.B.T.I.S.A.M said...

walaikumussalam wbt ya ukhti nadiah :)