Pin It

Widgets

Mari kita fahami bersama I

Bissmillahirrahmanirrahim

Selagi nyawa di kandung badan ,selagi roh ini melekat di badan serta dapat menunaikan kewajipan yang telah ditetapkan olehNya dengan sentiasa mengislahkan diri ini dari hari ke hari. InsyAllah, dengan kemudahan internet yang ada , teknologi yang canggih  penggunaannya sudah pun di maklumi serta digunakan oleh seluruh pelusuk manusia , tidak kiralah tinggal di kawasan pendalaman mahupun di kawasan bandar , masing masing tahu menggunakannya. Tetapi mengikut kebergantungan diri kita sendiri sama ada mahu menggunakan teknologi dengan canggih ini dengan baik atau tidak. Dari segi meningkatkan segala pengetahuan dengan mendapatkan maklumat maklumat terkini sama ada hal hal yang berkaitan dengan dunia ataupun akhirat :)

Apa sahaja yang ingin dikongsi bersama di dalam post buat kali ini mengenai erti syahadat

Lailahaillahmuhammadurasulullah


Dalil syahadat " LA ILAHA ILLALLAH"
 dalam firman Allah Taala :
"Allah menyatakan bahawasanya tidak sembahan yang haq melainkan Dia . Yang menegakkan keadilan para malaikat dan orang orang yang berilmu ( juga mengatakan yang demikian itu) tidak ada sembahan yang haq melainkan Dia yang Maha perkasa dan Bijaksana " ( Ali-Imran:18)


Dalam ayat ini Allah membuat persaksian bagi DzatNya sendiri bahawa tidak ada sembahan yang haq melainkan Dia. Para malaikat dan orang yang berilmu juga menyatakan demikian . Dan sesungguhnya Dia adalah Dzat yang menegakkan keadilan. Kemudian Dia membuat ketetapan dengan firmanya :


"Tidak ada sembahan yang haq selain Dia. Yang Maha Perkasa dan Bijaksana "
(Ali-Imran : 18)


Dan maknanya yang di maksudkan makna LAILAHAILLAH iaitu tidak sesembahan yang haq melainkan Allah . Syahadat ini mengharuskan seseorang mengakui lisan dan hatinya bahawa tidak sembahan yang haq melainkan Allah, karena makna "Illah" adalah  " Ma'luh" yang beerti sesembahan. Kalimah syahadat ini mengandungi 2 unsur :
1) menafikan
2) menetapkan

Adapun unsur yang menafikan adalah " la ilaha" sedangkan yang menetapkan adalah " Illalah'. Dan lafazh " Allah" adalah badal dari khabar " la" yang tidak di tampakkan dalam kalimat dan asumsi kalimat selengkapnya adalah  لا إله حق إلا الله
dan ungkapan yang menentukan  khabarnya berupa lafazh 'haq' ( yang berhak). Dengan demikian menjadi jelaslah jawapan dari pertanyaaan bagaimana mungkin bisa di katakan "Tidak ada sembahan selain Allah" sementara di sana ada beberapa sembahan yang di sembah selain Allah,dan mereka yang menyembahnya mengatakan bahawa ia adalah tuhannya.
Allah berfirman :
" Karena itu tiadalah manfaat sedikit pun bagi mereka sembahan-sembahan yang mereka seru selain Allah di waktu azab Tuhanmu telah datang"
(Hud : 101)
 Bagaimana kita bisa menisbatkan sifat uluhiyah kepada selain Allah sementara semua rasul menyatakan kepada mereka masing masing kaumnya .


" Sembahlah Allah , sekali kali tiada sembahan bagi mu selain Dia"
( Al-'Araf : 59)

Jawapan terhadap kemusykilan di atas adalah dengan menentukan khabar dalam kalimat syahadat 'La ila ha ilallah'. Maka kita mengatakan sembahan sembahan selain Allah memang ada tadi sembahan tersebut adalah BATIL, tidak berhak di sembah dan tidak memiliki sifat uluhiyah sama sekali. Hal ini di kuatkan Firman Allah swt :
" (Kuasa Allah ) yang demikian itu adalah karena sesungguhnya Allah , Dia-lah ( Tuhan ) yang haq dan sesungguhnya apa yang mereka seru selain Allah , itulah yang batil dan sesungguhnya Allah , Dia-lah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar" ( Al-Hajj:62)

terdapat juga di surah yang lain yang mana Allah berfirman pada surah An-Najm : 19-23 ,dan Yusuf : 40 .

Jadi makna 'La ilaha illallah' adalah tidak ada sembahan yang berhak di sembah dengan benar melainkan hanya Allah swt. Adapun tuhan-tuhan dan sembahan selainNya walaupun penyembahannya menuhankannya akan tetapi ketuhanannya bukanlah yang sebenarnya yang mana ia adalah uluhiyyah yang batil.



Link :

Di petik dari;
 KITAB ULASAN TUNTAS TENTANG TIGA PRINSIP POKOK
SIAPA RABBMU ?SIAPA AGAMAMU? SIAPA NABIMU?
Ditulis oleh : Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin

ibtisam92
^^


No comments: