Pin It

Widgets

not easy as your thought

Bissmillahirrahmaniirahim

Alhamdulillah , ucapan yang mudah untuk di lafazkan oleh setiap insan yang bernama muslim ,tetapi kadangkala kita akan alpa dan lalai dari mengucapkan ucapan ini , kenapa ? hah! kerna kita lupa yang diri ini adalah makhluk ciptaan Allah . kerana kita rasa dunia ini ada segala-galanya untuk kita . kita tak pernah nk terfikir bahawasanya hari akhirat kelak itulah kehidupan kita buat selama-lamanya. Dunia ini ada apa ? hanya tempat istirehat buat seketika sahaja yang wajib ke atas kita untuk menunaikan segala perkara yang ma'ruf dan melarang perkara yang mungkar yang mana Allah telah tetapkan dalam syariat Islam. Hanya manusia sahaja mahu mentaati perintahNya atau tidak. Sedangkan segala perbuatan kita di dunia ini akan di persoalkan di hari kemudian.

 Sudah jelas dalam ayat Al-quran menyatakan di hari kebangkitan kelak adalah hari pembalasan atas perbuatan manusia di dunia. Kalau tidak , niscaya sia-sialah Allah menciptakan manusia dan tidak ada hikmahnya. Bahkan dengan demikian tidak ada perbedaan anatara manusia dan haiwan dalam kehiupdan ini. Allah berfirman :
" Mka apakah kamu mengira , bahawa sesungguhnya Kami mnciptakan kamu secara main-main (saja) dan bahwa kamu tidak akan di kembalikan kepada Kami ? Maka Maha tinggi Allah, Raja ( yang mempunyai ) 'Arasy yang mulia" ( surah Al-Mu'minun: 115)

Allah juga berfirman :
" Sesungguhnya Hari kiamat itu akan datang , Aku merahsiakan ( waktunya) supaya tiap-tiap diri itu di balas dengan apa yang ia usahakan) ( Thaha : 15 )

Apa aja yang ingin aku kongsikan disini  mengenai kisah aku bila baru sahaja berada di negeri kelahiran , negeri tempat aku membesar , pelbagai cerita yang di sampaikan oleh umi aku kepada aku. Terkejut yang amat sangat yang sangat tak terkira kira *ayat yang melampau*.  Perkara ini abah aku tidak pernah ambil kisah , ini semua terletak pada pendirian aku.

Perkenalan ?
sms ?
chating ?
perlukah semua itu ?
hanya untuk mengenal antara satu sama lain ?
bak kata orang  :
  "ini hanya muqadimmah ula"
" kenal kenal dahulu nanti baru tau hati budi"
" kalu tak kenal awal awal nanti menyesal pulak"
" ha kita memang kena  berkenalan dengan lelaki. takut takut nanti tiada jodoh"

Astagfirullahalazim tak percaya qada' dan qadar mengenai jodoh. Bersangka baiklah dengan Allah , sesungguhnya Allah sudah pun memberi ketetapan kepada hamba-hambaNya.Ketentuan Allah yang berlaku bagi setiap makhlukNya sesuai dengan ilmu dan hikmah yang dikehendakNya..

Beriman kepda takdir atau qadar mengandungi 4 unsur :


1) Beriman kepda Allah mengetahui segala sesuatu secra rinci dan global sejak zaman dulu dan azali , baik yang berhubungan dengan perbuatanNya mahupun perbuatan hambaNya.

2) Beriman kepada Allah menulis semua ketentuan ( qadar) tersebut di Luh Mahfuz, Untuk 2 hal ini Allah berfirman :
" Apakah kamu tidak mengetahui bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi ? Bahawasanya yang demikian itu terdapat dalam sebuah kitab ( Luh Mahfuz). Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi Allah"
( Al Hajj:70)

3)Beriman bahwa semua yang ada di alam tidak ada kecuali atas kehendak Allah , baik yang berhubungan dengan perbuatanNya atau perbuatan makhlukNya.
Allah telah berfirman :
" Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya"
(Al-Qashash:68)

dan banyak lagi ayat-ayat Allah yang di sebut di dalam al quran, anda semua boleh rujuk di halaman Al-quran anda :
- Surah Ali Imran : 6
-Surah Nisa' : 90
-Surah Al-an'am : 112

4) Beriman bahwas segala makhluk yang ada adalah ciptaan Allah , baik dzatnya , sifatnya mahupun gerakannya. Allah Taal berfirman :
" Allah menciptakan segala sesuatu dan Dia memelihara segala sesuatu"
( Az-Zumar: 62)
dan terdapat di ayat ayat yang lain
- Surah Al-Furqan : 2
-Surah Ash-Shaffat : 96

Beriman terhadap qadar ( takdir) seperti yang telah kita jelaskan tidak menafikan bahawa hamba memiliki kehendak untuk memilih sesuatu perbuatan kerana secara dalil naqli dan 'aqli menunjukkan hal itu.
 Adapun dalil syari' ( naqli)
Allah berfirman menjelaskan bahawa manusia memiliki kehendak .
" Maka barangsiapa yang menghendaki , niscaya ia menempuh jalan kembali kepada Tuhannya"
( An-Naba';39)

" Maka datangilah tanah tempat bercocok tanammu itu bagaimana saja kamu menghendaki:
(Al-Baqarah : 223)

 Dan mengenai kuasa ( kesanggupan) Allah taala berfirman :
" Maka bertawakalah kamu kepada Allah menurut kesanggupanmu dan dengarkanlh serta taatlah"
(At-Taghabun:16 )

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya ia mendapat pahala dari kebajikan yang di usahakannya dan ia mendapat siksa ( dari kejahatan) yang di kerjakannnya "
(Al-Baqarah: 286)
( di petik dari kitab Usul thalasah , ditulis serta di syarahkan dan di jelaskan oleh :
Syaikh Muhammad b. Shalih al-Utsaimin  )

Jadi apa yang dapat di ringkaskan dari penerangan mengenai beriman kepda takdir , di mana ia salah satu dari rukun iman , yang wajib kita beriman. Jika kita kisarkan mengenai jodoh , tak perlulah bagi kita untuk mendapat sesuatu dengan cara apa yang telah di larang oleh Allah swt. Hakikatnya , kita sebagai hambaNya , wajib berdoa kepdaNya , agar kita mendapat jodoh yang baik , tak perlu berputus asa dalam memohon atau meminta kepda Allah , sesungguhnya rahmat Allah itu luas untuk hamba-hambaNya

Dan berbalik semula terhadap sebahagian masyarakat kita mempercayai sebegitu. mereka masih tak nampak  tentang buruknya padah jika masyarakat kita tak menjaga iktilat, apa aje yang mereka perhatikan adalah , kekurangan didikan dari keluarga.ya! memang betul , kurangnya didikan agama itu dari segi apa ?atau melepas kan batuk di tangga sahaja , tidak menjalankan tanggungjawab dengan sebaik mungkin bila sudah bergelar ibu dan bapa. Jika sebuah keluaraga mampu mengajar anak anaknya untuk menjaga pergaulan yang tidak sama jenis jantina, pasti anak mereka dapat menjauhi segala perbuatan yang buruk itu yang mana hasilnya nanti di sebabkan dari ketidak jagaan iktilat .
oh ! panjang benar aku berceloteh harap the readers boleh get some points what I'm trying to write and share with you all and boleh faham dengan baik.

Sebuah buku yang baru sahaja habis di baca tertarik hati untuk berkongsi dalam post ini. Tajuk buku itu
HAK & KEWAJIPAN WANITA MUSLIMAH MENURUT ALQURAN DAN ASSUNNAH 
ditulis oleh Abdullah b. Jarullah b. Ibrahim Jarullah

definisi iktilat
-Berbaurnya seorang lelaki dan seorang perempuan yang bukan mahram atu berbaurnya kaum lelaki dengan kaum perempuan yang bukan mahram di suatu tempat yang memungkinkan mereka untuk saling berhubungan baik dengan pandang isyarat mahupun perbicaraan. Jadi , khalwah ( menyendiri) antara seorang lelaki denagn seorang perempuan yang bukan mahram , di anggap sebagi ikhtilat.

hukum ikhtilat
-haram
Perbuatan ini termasuk yang paling berbahaya , sehingga kaum Muslimin di perintahkan oleh Allah untuk menghindarinya
Nabi saw bersabda:
" Tidaklah seorang laki-laki berkhalwat dengan seorang perempuan nmelainkan syaitan menjadi pihak ketiga'
( HR Ahmad, at-Tarmidzi , al-Hakim dan ia menshahihkannya)


dalil-dalil yang menunjukkan di haramkan khalwat
Allah taala berfirman :
" ...Apabila kalian meminta sesuatu ( keperluan ) kepada mereka ( isteri-isteri Nabi) maka mintalah dari belakang tabir. Cara yang demikian itu lebih suci bagi hati kalian dan hati mereka.... "
(Al-ahzab:53)
Rasulullah saw bersabda :
" Janganlah salah seorang di antara kalian berkhalwat dengan seorang wanita, kecuali jika wanita tersebut di dampingi oleh mahramnya "
( Mutaffaq alaih)


aku sedang berusaha menjauhi segala noda noda hitam itu malangnya , aku ini seolah olah di campak pula untuk menjadi sedemikianaku tahu hukum sudah tegar melarang untuk berbuat demikianwahai insan , pahamkan diri mu itu dengan syariat Islam yang mana telah di ajar olehjunjungan nabi kita iaitu kekasih Allah yakni Nabi Muhammad sawberdoalah kepada Allah , jika ingin jodoh kita bersama,apa yang aku impikan adalah seorang insan yang mampu membimbing rumah tangga itu berlandaskan Al-Quran dan As-sunnahmembina keluarga yang di redhai oleh Allahbukan caranya begitu , kau salah dalam menentukan dan mengaturkan cara tersebutawalawal lagi aku menolak dengan secara tegar aku tidak suka akan cara tersebutjika kau tahu agama Islam tidak sepatutnya ia terjadi pada dirimuYa Allah kuatkanlah hati hambamu ini mengharungi dugaan dalam menjalani kehidupan sehari haridan jauhilah aku dari fitnah akhir zaman ini:)~luahan hati~

2 comments:

Khazinatul Asrar said...

yan,suke ngan post yan kali ni,teruskan perjuanganmu,sahabatku...

HUMAIRA' said...

syukron :) inshAllah