Pin It

Widgets

Hadis 36; Amalan-amalan baik

                                            
Bissmillahirrahmanirrahim                                         

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِي اللهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :  مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا نَفَّسَ اللهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ، وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِماً سَتَرَهُ اللهُ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَاللهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كاَنَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيْهِ. وَمَنْ سَلَكَ طَرِيْقاً يَلْتَمِسُ فِيْهِ عِلْماً سَهَّلَ اللهُ بِهِ طَرِيْقاً إِلَى الْجَنَّةِ، وَمَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ مِنْ بُيُوْتِ اللهِ يَتْلُوْنَ كِتَابَ اللهِ وَيَتَدَارَسُوْنَهُ بَيْنَهُمْ إِلاَّ نَزَلَتْ عَلَيْهِمْ السَّكِيْنَةُ وَغَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ، وَحَفَّتْهُمُ الْمَلاَئِكَةُ، وَذَكَرَهُمُ اللهُ فِيْمَنْ عِنْدَهُ، وَمَنْ بَطَأَ      فِي عَمَلِهِ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ
(رواه مسلم)

Terjemah hadits / ترجمة الحديث :
"Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu, dari Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda : Siapa yang menyelesaikan kesulitan seorang mu’min dari berbagai kesulitan-kesulitan dunia, niscaya Allah akan memudahkan kesulitan-kesulitannya hari kiamat. Dan siapa yang memudahkan orang yang sedang kesulitan niscaya akan Allah mudahkan baginya di dunia dan akhirat dan siapa yang menutupi (aib) seorang muslim Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan akhirat. Allah selalu menolong hambanya selama hambanya menolong saudaranya. Siapa yang menempuh jalan untuk mendapatkan ilmu, akan Allah mudahkan baginya jalan ke syurga. Sebuah kaum yang berkumpul di salah satu rumah Allah membaca kitab-kitab Allah dan mempelajarinya di antara mereka, niscaya akan diturunkan kepada mereka ketenangan dan dilimpahkan kepada mereka rahmat, dan mereka dikelilingi malaikat serta Allah sebut-sebut mereka kepada makhluk disisi-Nya. Dan siapa  yang lambat amalnya, hal itu tidak akan dipercepat oleh nasabnya"
(Riwayat Muslim)
InsyAllah akan di bawa penerangan satu persatu mengenai hadis ini :)Melalui hadis ini terdapat pelbagai ilmu yang boleh kita kutip , iaitu:
1) Keutamaan melapangkan orang dalam kesulitan.
Manusia selalu di hadapkan dengan kesulitan dari setiap perkara tidak kisah sama ia berkaitan dengan kehidupan dunia sama ada dari segi hal-hal agama atau perkara duniawi. Kadangkala manusia tidak mampu untuk menyelasaikan masalahnya dengan sendiri dan memerlukan bantuan dari insan insan yang di sisinya. Jadi insan insan di sisinya haruslah baginya untuk membantunya dengan kadar kemampuan.Misalnya, orang yang dizalimi oleh majikannya , jadi bagi kita harus untuk  membantunya dengan sebaik mungkin dan kemampuan kita.Sesungguhya bantuan yang kita hulurkan akan mendapat ganjaran Allah dari jenis amalan, sabda Rasulullah saw :
" Allah merahmati dari ibadahinya yang di rahmati " (H/R MUSLIM)
2) Memudahkan orang dari kesulitan hutang.
Dari isi ini terdapat tiga perkara yang perlu saya kongsikan di sini :
i) Orang yang memberi hutang perlu berikan tempoh yang lapang kepada si penghutang


Firman Allah swt :
" Dan jika ( orang berutang itu) dalam kesulitan maka berilah tegang waktu sampai dia memperoleh kelapangan. Dan jika kamu menyedekahkan itu lebih baik bagi mu jika kamu mengetahui"
(Al-Baqarah ; 280)
ii)Orang yang memberi hutang boleh membebaskan hutang pada penghutang dengan cara bersedekah
iii)Bantu orang yang dalam kesulitan berhutang dengan cara memberi zakat kepadanya


Dari Abi Hurairah r.a katanya Nabi saw bersabda : " Ada seorang pedagang memberi hutang kepada manusia , kemudian dia melihat orang itu dalam kesulitan kata kepada anak-anaknya : " bebaskan hutangnya ,moga Allah membebaskan dosa-dosa kita". Maka Allah membebaskan".
(H/R BUKHARI&MUSLIM)
Jadi , hal ini Allah akan mengurniakan ganjaran bagi insan yang membantu orang yang dalam kesulitan dengan perkara di atas.


Dan Allah juga menyatakan dalam kitabNya didalam surah Al-Baqarah ayat 282






Bagi orang yang berhutang wajiblah ke atasnya untuk membayar hutang kerna Rasulullah bersabda : " Jiwa seseorang mukmin tergantung sampai hutang di lapangkan".


dan Rasulullah ada juga bersabda dalam H/R MUSLIM :Semua dosa orang yang mati syahid dalam peperangan di ampunkan kecuali hutang".


Dan hal ini menunjukkan bahawa masalah hutang perlu di ambil berat dan Nabi juga menyarankan untuk membaca doa seperti berikut di akhir tassyahud





3 Menutup aib kaum Muslimin

Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik radiallahuanhu, pembantu Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam dari Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam, beliau bersabda: Tidak beriman salah seorang diantara kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.
(H/R BUKHARI&MUSLIM)


Imam Syafie berkata : " Engkau penuhilah aku memberi nasihat dalam keadaan sendiri jauhilah menasihat di tempat orang awam kerna hal itu menjelekkan. Aku tidak suka mendengarnya pabila kau menyalahi dan mendurhakai perkataan aku janganlah kau kaget pabila aku tidak mengikuti nasihat kau itu".


Nabi bersabda : " Wahai kumpulan manusia yang menyatakan Islam dengan lisannya tetapi iman tidak masuk ke dalam hati janganlah kalian menggangu kaum muslim janganlah kalian mencela mereka , menjelek-jelek mereka dan janganlah kalian mencaci aib orang muslim. Barangsiapa mencari aib seseorang muslim maka Allah akan mencari aibnya dan barangsiapa Allah mencari aibnya Allah akan bikin malu kepadanya meskipun dia ada di dalam rumahnya".
(HR TARMIDZI)


Perkara yang suka menjelekkan orang Muslim itu adalah timbulnya dari kaum munafiq. Jadilah kita sebagai Muslim/Muslimah yang sejati janganlah mencaci ,menaibkan orang supaya kita tak tergolong dalam golongan orang yang munafiq.Wal'iyazubillah

4) Di anjurkan menolong untuk setiap kebaikan


Menolong orang adalah sedekah. Jika anda perasan terdapat juga anjuran tolong-menolong ini dalam kitab arbain Imam Nawawi pada hadis yang ke 25 dan 26. Saya akan sebutkan disini :)


Hadis ke 25 
Abu Dzar melaporkan " Pada suatu hari , beberapa orang sahabat Nabi Muhammad saw berkata kepada beliau .'Wahai Rasulullah , orang kaya berpeluang mendapat semua pahala. Mereka sembahyang seperti kami sembahyang.Mereka berpuasa seperti kami berpuasa. Malah mereka juga dapat bersedekah dengan harta mereka yang banyak .'Nabi Muhammad menjawab.' Bukankah Allah sudah sediakan untuk saudara-saudara semua sesuatu yang dapat saudara sedekahkan ?'Setiap ucapan 'Subhanallah 'adalah sedekah. Setiap ucapan'Allahuakhbar'adalah sedekah.Setiap ucapan 'Alhmdulillah 'adalah sedekah. Setiapa ucapan 'La ila haillah'adalah sedekah. Mengajak orang melakukan kebaikan adalah sedekah. Mencegah orang daripada melakukan kejahatan adalah sedekah, melakukan hubungan seksual isteri juga menyebabkan saudara mendapat pahal asedekah. Sahabat sahabat Nabi Muhammad bertanya.'Wahai Rasulullah , adakah kami juga diberi pahala apabila melakukan hubungan seksual dengan isteri sedagkan itu hanyalah bagi memuaskan nafsu kami?'Nabi Muhammad menjawab.'Pada pandangan kamu , tidakkah apabila kamu melakukan hubungan seksual denganperempuan secara haram kamu mendapat dosa? Dengan demikian , apabila kamu melakukan hubungan seksual dengan isteri kamu dan ia di halalkan oleh Allah sudah tentu mendapat pahala'.
(H/R MUSLIM)


Hadis ke 26
Abu Hurairah melaporkan , Nabi Muhammadsaw pernah berkata ." Pada setiap hari , manusia wajib memberikan sedekah sebanyak anggota badan dan setiap sendinya. Mendamaikan dua orang yang bergaduh adalah sedekah. Menolong orang menaiki haiwan tunggangannya adalah sedekah. Menolong memunggah barang-barangnya ke atas kenderaannya adalah sedekah. Sepatah yang baik adalah sedekah. Setiap langkah kamu bagi mengerjakan sembahyang adalah sedekah. Kamu buang benda yang berbahaya dari tempat laluan adalah sedekah."


Jadi sudah terang lagi bersuluh setiap perbuatan kita itu pasti adanya ganjaran di sisi Allah Taala.Jadi marilah sama  sama kita merebut untuk mendapat peluang keemasan yang telah dijanjikan olehNya. Tambahkan zikrullah atau apa apa kebaikan anda setiap hari. Moga kita dalam RahmatNya dan keredhaaNya.

5) Barangsiapa yang menuntut ilmu maka Allah permudahkan jalan baginya untuk ke syurga.

Apa yang di maksudkan dengan ilmu di sini adalah ilmu syarie yakni ilmu fardhu ain(Ilmu agama), contonhya belajar hadis dan Al-quran .
Imam Syafie berkata; " Semua ilmu selain Al-Quran akan menyibukkan kecuali ilmu hadis , ilmu fikih dan selain itu adalah was-was dari syaitan."

Ilmu syarie/ agama memerlukan dalil. Katanya Imam Syafie r.a : " Apabila aku melihat seseorang ahlu hadis seolah aku melihat seseorang para sahabat Rasulullah mudah-mudahan Allah membalas mereka dengan kebaikan , mereka telah menjaga kita , pokok agama dan mereka mendapat keutamaan dari kita dan mendoakan kebaikan kepada mereka."

Perbahasan tentang wajibnya para penuntut ilmu terhadap Al-quran dan sunnah akan di perbahaskan pada post yang akan datang . InsyAllah:)


6) Keutamaan berkumpul untuk membaca Al-quran ada empat fadhilatnya;


i) ketenangan
ii) turunnya rahmat Allah
iii) Diliputi oleh Malaikat
iv)di sebutkan di dalam surah Al-baqarah ayat 152
Firman Allah Taala :
" Maka ingatlah kepada ku, Aku pun akan ingat kepadamu," Bersyukurlah kepadaKu dan jangan kamu ingkar kepada ku".

6) Balasan itu tergantung pada amal bukan pada nasab.

Imam Nawawi berkata :" Barangsiapa amal yang kurang tidak dapat dikejar dengan orang-orang yang mempunyai tingkatan amal-amal yang baik dan sepatutnya dia tidak bersandar kepada kemulian nasab dan keutamaan bapak mereka dan tidak lalai dalam beramal.Firman Allah swt :"Dan masing-masing orang ada tingkatannya( sesuai) dengan apa yang mereka kerjakan. Dan Tuhanmu ridak lengah terhadap apa yang mereka kerjakan".( Al-An'am ; 132)".


Itu sahaja post kali ini moga dapat manfaat darinya .
selamat mengkoreksi ilmu dari post ini ^^

Ibtisam92
^^



No comments: