Pin It

Widgets

حلاوة الإيمان

Bissmillahirrahmanairrahim

Halawatul iman; Manisnya iman :)
Alhmdulillah , Allah sentiasa memberi ruang dan masa untuk aku menikmati kehidupan dalam keadaan IMAN dan ISLAM :) insyAllah ;moga Allah thabitkan hati ini kepada jalanNya yang benar , amin. Selesai solat isya'. aku terus on notebook aku , dan memperhatikan folder folder yang mana aku simpan di dalamnya ceramah ceramh yang telah aku downloadkan pada hari yang lalu . Kini masanya untuk aku mendengar ceramah tersebut satu persatu , berkobar kobar hati ini untuk menuntut ilmu :) Alhmdulillah ya Allah 

Kini post aku kali ini ingin aku berkongsi satu tajuk yang mana sudah tertera di atas :) menarik kalbu aku untuk memaklumi kepada pembaca semua. Penceramah yang di sampaikan oleh Syeikh Yazid Jawas. (anda juga boleh click di nama tersebut , pelbagai koleksi ceramh yang dia sampaikan , moga dapat manfaat darinya , insyAllah )

Dari Anas b. Malik , Nabi bersabda : " Ada 3 hal yang apabila di amalkan atau di lakukan oleh seorang hamba maka dia akan merasakan kelazatan dan kemanisan iman pertama; hendaknya Allah dan RasulNya lebih di cintai dari selain keduanya,kedua;dia tidak mencintai seseorang melainkan dia mencintai kerana Allah, ketiga; tidak suka kembali kepada kekufuran sebagaimana di campakkan ke dalam neraka.
( H/R BUKHARI)

InsyAllah akan di terangkan satu persatu:)

terdapat juga dalam riwayat Muslim yang mana Nabi bersabda : " Akan merasakan seseorang lazatnya iman pabila dia redha kepada Allah sebagai Rabbnya, dia redha Islam sebagai agamanya dan dia redha Rasulullah sebagai Rasul utusan Allah di muka bumi "

okey , let see the sentence yang di higlightkan dengan warna biru pada hadis pertama dan kedua

A ) cinta pada Allah
Yakni redha pada  i )Rububiyah , ii )uluhiyah ,iii) asma wa sifat dan iv) takdir

i) Redha pada RububiyahNya
yaitu mengesakan Allah swt dalam penciptaan , kekuasaan dan pengaturan
Allah berfirman  :
" Allah adalah pencipta segala sesuatu"
(Az-zumar : 62 )

" Adakah pencipta selain Allah yang dapat memberikan rizki padamu dari langit dan bumi ? "
( Fathir : 3)

" Mahsuci Allah yang di TanganNya -lah segala kerajaan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu ."
( Al-Mulk : 1 )

" Ketahuilah , menciptakan dan memerintahkan hanyalah hak Allah  , Mahasuci Allah Rabb semesta alam. "
(al-'Araf :54 )

ii ) Redha pada  UluhiyahNya
yaitu mengesakan Allah dengan ibadah dengan kata lain agar manusia tidak menyekutukan Allah dengan seorang pun , baik dengan menyembah atau mendekatkan diri kepadaNya sebagaimana ia menyembah dan mendekatkan diri kepada Allah .

iii ) Redha pada Asma wa ash-sifat
yaitu mengesakan Allah swt dengan Nama dan Sifat yang Dia sandangkan sendiri kepada diriNya dalam Kitab Nya atau melalui lisan yang di tetapkan Allah dan menafikan apa yang di nafikanNya dengan TANPA tahrif ( mengubah ) ta'thil ( menafikan) , takyif ( menetapkan bentuk dan caranya ) juga TANPA tasybih ( menyerupakanNya dengan makhluk )

iv ) Redha pada takdir ; qado' dan qadar 
Imam Syafie menjelaskan tentang takdir : " Apa yang Allah kehendaki pasti akan terjadi "
Yakni bermakna apa apa yang berlaku terhadap diri kita sama ada baik ataupun yang buruk semuanya sudah Allah takdirkan ia dengan jelas . Apa yang telah di putuskan oleh hambaNya pasti ada sebab ataupun hikamh di sebaliknya
Firman Allah swt : 
" Apakah kamu tidak mengetahui bahwa seseungguhnya Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi ? Bahawasanya yang sedemikian itu terdapat dalam sebuah kitab ( Lauh Mahfuz ). Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi Allah "
( Al-Hajj ; 70 )

contoh yang diberi :
seseorang yang bodoh tentang agama , dan mengatakan kepada dirinya bahawasanya Allah telah mentakdirkan dirinya untuk bodoh dalam bidang tersebut ( agama ) jadi TIDAK BOLEH MENGATAKAN SEDEMIKIAN, sedangakan Allah sudah pun menetapkan yang terbaik buat hambanya , apa yang perlu hambaNya lakukan adalah IKHTIAR / USAHA dalam mencari ilmu Allah ( agama ). Tidak semudahnya untuk kita meperbaiki diri kita yang terbaik dalam mengtauhidkan Allah dengan sebegitu sahaja yakni tanpa usaha , apa yang penting adalah usaha kita dalam mengapai redha Allah . Jika kita berusaha InsyAllah , Allah akan membuka seluas luasnya pintu kebaikan dan mendapat ganjaran yang telah di janjikan oleh Nya.


A-i) cinta pada Nabi Muhammad saw

Nabi pernah bersabda : " tidak beriman seseorang itu pabila dia mencintai lebih kepada orang tuanya ,anak anaknya dan seluruh manusia di muka bumi"

pembaca pasti pernah dengar kan hadis di atas ?
jadi persoalan disini  bagaimana untuk kita mencintai Rasulullah saw ?

a) Firman Allah swt : " Katakanlah ( Muhammad ) ." Tatilah Allah dan rasul . Jika kamu berpaling , ketahuilah bahwa Allah tidak menyukai orang orang kafir "
(Ali-Imran : 31 )
 Ittiba' pada sunnah Nabi saw dalam seharian kehidupan Baginda saw. Tidak bisa kita untuk mengada-adakn perkara baru dalam agama kita ( bidaah ) sesungguhnya bidaah itu membawa kita jalan kesesatan yang nyata . Dan Nabi melarangnya dengan tegas , dalam sabda Baginda : 
" Sesiapa yang memperkenalkan perkara perkara baru dalam hal ehwal ibadah , perkara tersebut di tolak "
( H/R BUKHARI &MUSLIM )
Dalam rekod Muslim pula " Sesiapa yang melakukan sesuatu amalan dalam agama yang tidak pernah di lakukan oleh kami maka amalan itu tidak akan di terima oleh Allah "


Sila lihat di kitab Arbain Imam Nawawi daripada hadis yang ke 5

b) memperbanyakkan selawat ke atas Junjungan Nabi Muhammad saw terutama pada hari Jumaat . Hal ini dapat mendinding manusia dari kegelapan. selawat bersendirian bukan secara berjemaah, selawatlah pada siang dan malam :)moga kita dapat melaksanakan hal tersebut

c )Membela syariat Islam yakni menjaga / membela al-Quran dan Assunnah Nabi Muhammad saw. Sebagai seorang Muslim wajiblah ke atas kita untuk mempelajari sunnah Baginda supaya kita dapat menjauhi bidaah yang mungkar. Buatlah sunnah itu sama ada ia sunnah yang wajib atau pun sunat. Kemudian dakwahkan kepada insan insan yang lain terutama ahli keluarga kita dan rakan rakan kita .



Then , let see the sentence yang di higlightkan berwarna merah pada hadis pertama di atas( riwayat Bukhari )

B ) mencintai seseorang kerana Allah
yakni mencintai seseorang itu bukanlah terletak pada pangkatnya , hartanya , paras rupanya , tetapi apa yang penting ialah IMAN kepada Allah swt. Tetapi apa yang kita  perhatikan pada kehidupan sekarang masyarakat kita lebih suka untuk menyukai / mencintai seseorang pada paras rupa ataupun hartanya , malangnya dua perkara tersebut tidaklah membawa kehidupan yang bahagia dalam hidup kita ,yang penting and the most important is adalah iman seseorang tersebut terhadap Rabb yang Maha Esa.

Dan dapat juga kita perhatikan kadang kadang orang yang bernama Muslim juga mencintai orang kafir sebagaimana orang kafir tersebut mungkin majikannya . Even orang kafir itu adalah majikan ke atas seorang muslim , kita sebagai orang Muslim patut membencinya dan bara' ( melepaskan diri ) dari kecintaan/ sayangnya terhadap orang kafir tersebut ( majikan ). Seperti mana yang telah kita tahu orang kafir itu adalah musuh Allah , jadi kita juga perlu membencinya kecuali pabila ia menglafazkan kalimat syahadat / mengtauhidkan Allah yang Maha Esa.

Nabi pernah besabda :" Barangsiapa yang mencintai Allah kerana iman , membenci kerana Allah maka telah sempurna imannya"


c) benci kepada kekafiran/ kekufuran sebagaimana akan di campakkan dalam neraka .
Tapi bagaimana untuk kita tempuh jalan kehiudpan yang penuh berliku ini ? Banyak jalan jalan yang di cipta atau di lakuakn oleh orang orang yahudi / nasrani dalam menjatuhkan umat Islam. Jadi bagaimana pula untuk kita menjaga iman kita ? Lazimkan diri kita "top up/ refill " semula hati ini dengan kesuburan iman dengan mendengar ceramah atau pun mambaca buku buku yang berkaitan agama :) InsyAllah moga Allah permudahkan.

note : ada juga saya buat rujukan dalam KITAB THALASAH ; Syeikh Muhammad Al-Utsaimin ,KITAB ARBAIN IMAM NAWAWI dan ada juga kitab kitab yang lain :)

sila click HERE :) untuk mendapatkan ceramah secara live
^^


jangan lepaskan peluang, rebutlah masa itu dengan perkara yang berfaedah semoga kita tak tergolong dalam golongan yang rugi.

ibtisam92
^^

No comments: