Pin It

Widgets

Bahayanya cinta DUNIA !

Bissmillahirrahmanirrahim

Alhmdulillah , post kali ini akan berkongsi serba sedikit mengenai tajuk di atas :)InsyAllah .. Harap we all will get some points here ;)

 Cinta dunia akan melengahkan seseorang dari cinta kepada Allah SWT dan berdzikir kepadaNya. Barangsiapa dilengahkan oleh harta bendanya termasuklah ia ke dalam kelompok orang-orang yang merugi. Dan hati, jika telah lalai dari dzikrullah pasti setan menguasainya, dan disetir sesuai kehendaknya. Setan akan menipunya sehingga ia merasa telah mengerjakan banyak kebaikan, padahal ia baru melakukan sedikit saja.

 Cinta dunialah yang memakmurkan neraka dengan dipenuhi oleh para pelakunya. Zuhud terhadap dunialah yang memakmurkan surga dengan para pelakunya. Mabuk karena cinta dunia lebih berbahaya dari pada mabuk karena minum arak. Seorang yang mabuk karena cinta dunia hanya akan sadar ketika ia berada dikegelapan lahad.


Yahya bin Mu’adz berkata, “Dunia itu arak setan. Barangsiapa mabuk karenanya niscaya tidak akan sadar sampai ia berada diantara orang-orang yang sudah mati, menyesal bersama orang-orang yang merugi.
 Diceritakan Nabi Isa as. pernah berkata, “Cinta dunia adalah sumber segala kesalahan. Di dalam harta kekayaan itu penyakitnya banyak sekali. Orang-orang yang ada disekitarnya bertanya, ” Apakah penyakit itu?” Beliau menjawab, “Pemiliknya tidak akan selamat dari sifat berbangga diri dan angkuh. “Mereka berkata, “Bagaimana jika bisa selamat?” Nabi Isa as. menjawab, “Dia akan sibuk mengurusnya dan terlupakan dari dzikir kepada Allah.”


Salman al Farisi (Az Zuhd, Imam Ahmad)
Sesungguhnya apabila badan sakit maka makan dan minum sulit untuk tertelan, istirahat dan tidur juga tidak nyaman. Demikian pula hati apabila telah terbelenggu dengan cinta dunia maka nasehat susah untuk 
memasukinya.


Firman Allah swt :


Setiap yang bernyawa akan menemui ajal, dan sesungguhnya akan disempurnakan ganjaran kamu pada hari kiamat. Sesiapa diselamatkan daripada neraka dan dimasukkan ke dalam jannah (taman/syurga), maka sesungguhnya dia telah beruntung. Dan kehidupan dunia tidak lain melainkan kesenangan yang memperdayakan. 
(Ali-Imran ;185 )

Firman Allah swt :


Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.
(Al-Anbiya' ; 35 )

 Dua ayat ini jelas menunjukkan mengenai tentang tipu daya kehidupan dunia.

Abu Hurairah telah berkata , telah bersabda Nabi saw : " Dunia ini di laknat oleh Allah , di laknat apa yang ada Di dalamnya kecuali berzikir kepada Allahdan melaksanakan apa yang di cintai oleh Allah, orang yang mengajarkan kebaikan dan orang yang belajar".
( H/R TARMIDZI/IBNU MAJAH)

Persoalannya di sini  :
 Kenapa cinta dunia merupakan pokok kebinasaan/ boleh merosakkan  agama ?

1) Mengagungkan dunia padahal dunia ini di laknat/di hina oleh Allah sepertimana dalam riwayat At-Tarmidzi. Hukumnya dosa besar bagi sesiapa yang membesarkan dunia ini kerana hal ini merupakan kehinaan Allah. Nabi bersabda : "Sesungguhnya dunia in lebih hina dari bangkai kambing "
Subhanallah , jelaslah bahawasanya dunia ini tiada apa yang perlu kita agungkan

2)Sesungguhnya Allah melaknat dunia ini kecuali apa-apa yang di kerjakan hanya kerana Allah dan barangsiapa yang mencintai apa yang di laknat oleh Allah maka dia telah menghadapkan diri terhadap fitnah.

3) Orang yang mencintai dunia akan menjadikan dunia ini sebagi tujuan padahal Allah menjadikan dunia ini sebagi perantaraan yakni bekalan untuk menuju akhirat. Di sini terdapat dua hal :
i)menjadikan amal-amal kebaikan untuk dunia, seperti ; bekerja , niatnya bukan untuk mendapat keredhaanNya tapi ingin cepat naik pangkat atau semcam dengannya,wa'iyazubillah

Firman Allah swt :


Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan.
Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan.
(Hud ; 15-16 )

terdapat juga di dalam surah Al-Isra , ayat 18 dan As-syura ayat ; 20

ii ) Menjadikan amal untuk akhirat tapi di niatkan hanya kerana dunia, misalnya : menunaikan solat , haji/umrah, membayar zakat , walhal niatnya hanya untuk mendapat nama dari masyarakat . wa'iyazubillah

Nabi di tanya oleh seseorang mengenai perang yakni jihad ; Ya Rasulullah seseorang yang berperang/ berjihad dalam menegakkan agama tapi apa yang dia carikan ganjaran hanya untuk untuk dapatkan nama, bagaimana ? Apa yang dia dapat ?
Rasulullah : Dia tidak mendapat apa-apa ( ayat ini Nabi ulang sebanyak 3 kali )
Nabi bersabda :" Sesungguhnya Allah tidak menerima amalan kecuali ikhlas kepada Allah semata-mata untuk menghadapkan wajahNya Allah"
( H/R NISA'I )

4) Cinta kepada dunia akan menghalangi seseorang hamba untuk melakukan amalan yang bermanfaat di akhirat. Ada lima tingkatannya :

i) Menghalangi untuk beriman kepada Allah
ii) Menghalangi untuk melaksanakan kewajipan yang Allah perintahkan  misalnya solat berjemaah bagi lelaki, terhalangnya baginya untuk melaksanakannya
iii) menghalangi untuk mentauhidkan Allah
iv) Menghalangi untuk membuat kebaikan kepada kedua ibu bapa  serta untuk mengeratkan silaturrahim
vi ) Menghalanginya untuk membuat kewajipan pada waktu yang wajib ke atasnya , contohnya tetamu datang ke rumah , jadi wajib keatasnya untuk melayannya dengan baik , walakin di sebabkan cinta dunia , perkara ini akan terhalang untuk dia berbuat demikian

5 ) Cinta kepada dunia menjadikan sebesarbesar tujuan oleh seseorang hamba; cita-citanya hanya adalah dunia
Nabi bersabda " Barangsiapa yang menjadikan dunia sebagai tujuannya/puncak cita-citannya Allah akan cerai-beraikan urusannya , Allah menjadikan kefakiran itu ada di hadapan kedua matanya dan dunia tidak datang kepadanya melainkan apa yang Allah tuliskan baginya. Dan barangsiapa akhiratnya di jadikan sebgai tujuannya, Allah akan satukan urusannya Allah akan jadikan kecukupan hati dan dunia akan datang walaupun dia tidak mengharapkan"
( H/R IBNU MAJAH di sahih kan oleh Albani )

6 ) Cinta pada dunia membawa seksa dalam kehidupannya.
Imam Ibnu Qayyim berkata : " Cinta pada dunia tidak terlepas dari tiga hal ;-
i)kesedihan yang terus menerus/kegundahan/kegelisahan
ii)kelelahan yang berpanjangan
iii) kerugian yang tidak ada hentinya
Kita perlu mengetahui hidup ibarat roda kadang-kadang kita di bawah kadang-kadang pula kita di atas, ia di putarkan oleh Allah, dan kita sebagai hambaNya wajib beriman akan hal itu.
"Musibah peneman orang mukmin"

7) Bahawa orang yang rindu pada dunia melebih utamakan atas akhirat adalah orang yang lebih bodoh di muka bumi serta orang yang paling kerdil akalnya. Hal ini disebabkan kita mengutamakan khayalan daripada hakikat serta membayangkan di dunia daripada akhirat yang mana hidup di sana adalah kekal abadi. Misalan yang kita boleh ambil dari junjungan kasih Nabi Muhammad saw , baginda pernah di twarkan dengan kemewahan dunia , tetapi baginda menolak , serta bersabda : " Aku seperti orang yang berjalan dan berehat di bawah pokok kemudian aku meninggalkannya "

Allah swt berfirman :
" Sedangkan kamu ( orang-orang kafir ) memilih kehidupan dunia, padahal kehidupan akhirat itu lebih baik dan lebih kekal:
( Al-'Ala; 16-17)

Oleh hal yang demikian , kita wajib mengatur masa dengan baik , kita seimbangkan antara amalan dunia dan akhirat tetapi jangan pula kita jadikan dunia itu adalah sebesar-besar tujuan, hidup kita hanya untuk menuju kehidupan yang lebih abadi ( akhirat).

ولا تجعل الدنيا أكبر همنا

Nabi pernah bersabda :" Allah berfirman ; " Wahai anak Adam hendaklah luangkan masamu untuk beribadat kepadaKu , Aku akan penuhi dadamu dengan kecukupan, aku akan tutup kefakiranmu, kalau engaku tidak lakukan, aku akan penuhi kedua tanganmu dengan kesibukkan dan aku tidak akan tutupi kefakiranmu "
(H/R IBNU HIBBAN/IBNU MAJAH)

Jadi jelas lah disini ,Allah menyuruh kita untuk meluangkan masa beribadah kepada Allah seperti mengurniakan harta yang banyak serta di gunakan harta tersebut dengan baik/ ke jalan Allah.

Moga hidup kita semua tidak tertipu dengan FITNAH DUNIA
wal'iyazubillah


Jagalah hubungan dengan Allah , moga nanti Allah menjaga kita:)

|peringatan untuk diri&anda |

link :) click here !


ibtisam92
^^

No comments: