Pin It

Widgets

methode;strategi

Bissmillahirrahmanirrahim

Alhmdulillah , bersyukur pada Allah di beri nikmat yang sangat sempurna pada diri ini , hingga tak mampu untuk ku katakan dan mengucap Alhmdulillah , kerana pemberianNya sangat sangat banyak dan sangat bernilai. Alhmdulillah , Alhmdulillah Ya Rabb yang mencipta  seluruh alam semesta  ini.

Methode ; Strategi
Di kala heningnya malam  yang sudat larut dan makin kelam , sambil menyiapkan kerja yang perlu di siapkan, di belek satu persatu nota yang telah dilaksanakan , Oh ! banyak lagi benda yang perlu ku fahami. Exam Final kian hampir, lagi 4 minggu lagi. Berakhirnya Tamhidi aku di akhir bulan April 2011. InshAllah , Moga di permudahkan segalanya. :)

Sedang bergegas mengemas buku , masa untuk merehatkan jasmani dan rohani perlu di cukupkan, even banyak perkara dan kitab kitab yang belum ku habis di baca. Kerap juga tidur di akhir akhir malam,mungkin itu sudah menjadi kebiasaan untuk aku belajar di lewat malam.Sambil ku mengemas segala peralatan dan bukubuku di dalam beg , dan sambil sambil aku membelek buku, fikiran ku melayang di rumah aku DI SANA . Alahai rindu pulak pada umi ,abah dan adik! apa lah yang mereka lakukan sekarang, pastinya sudah tenang tidur mereka  :)

Rasa beban di fikiran , mengingatkan akan tanggungjwab aku terhadap mereka belum lagi terlaksana. Sebagai seorang hamba + anak+ pelajar , banyak tanggungajwab yang perlu dipikul dengan sebaiknya. Sebagai seorang anak bukanlah hanya taat kepda kedua ibu bapa , tapi sebagai seorang anak+pelajar yang sudah tahu akan ilmu ilmu yang sememangnya patut di sampaikan kepda mereka  merupakan satu tanggungjwab juga. Tambahtambah ilmu mngenai agma, itu sudah semestinya , moga tak kecondong ke arah yang lain.Tiada maknanya jika kita sebgai seorang peljar + anak , tiada apa apa perubahan yang di lakukan terhdap keluarga. Eh , ingat bukannya perubahan dari perkara baik ke arah buruk , tapi perkara yang BAIK ITU BERUBAH KE ARAH YANG LEBIH BAIK DAN BAIK , moga Dia memberkati kita dan ahli keluarga.

Tak semua orang menuntut ilmu agama, akan memberi kebajikan kepda keluarganya dari segi ilmu yang mereka pelajari, tak semua orang sebegitu juga , Ada juga insaninsan yang menuntut ilmu agama ,dan sampaikan kepda keluarga ,itu sudah bagus+baik. Tak semua ilmu yang kita dapat itu adalah benar dan hakiki dari segi syariat Islam, adakalanya juga perlu di kaji semula apa yang di kata oleh si pengajar.Jadi memng lah seorang pelajar yang menuntut ilmu , PASTI mengharungi MENDAPAT;MENERIMA+MENGKAJI+JIKA BENAR, TERIMALAH SEADANYA, JIKA TAK, LETAKKAN IA SEJAUH JAUHNYA +SEBARKAN .
itu yang penting kan, :)

Tapi tak semua orang belajar , mereka akan mengkaji , hanya sebahagian sahaja dari mereka yang akan mengkaji.*harap the readers understood what I am trying to write and mention here.

Jadi apa yang merungsingkan fikiran aku ini, KAIF untuk aku mengkhabarkan tentang ilmu tersebut kepada mereka yakni kepda ahli ahli keluarga ku, apa pulak reaksi mereka terhadap aku selepas ini ? 
harapan : mereka dapat mendengar dengan sebaiknya , apa yang ingin ku khabarkan berita yang sangat baik
berita yang mereka perlu dan perlu tahu.
tapi apakah plan ;strategi;methode untuk melkasanakn hal sebegini ??agak payah untuk berfikir
yeah ! jawapannya , melaksanakan dengan berhikmah , tapi BAGAIMANA hendak berhikmah ? what the strategy for it ? ohh , I am still thinking about it , it's quite hard for me because I know their's style jika aku mmbuka topik sebgini , tambahtambah mengenai agama.


aku ingin mencuba, mengkhabarkan dengan cara berhikmah
I am trying it for my best !
inshAllah




but sometimes , I faced alot of challenges, oh !



top up dan refill a much and much knowledge and input
may gain more confidence about the truth ~


usaha+berdoa+tawakal
kaedah ini seringkali kita gune untuk belajar sahaja , sedangkan berdakwah pun memerlukannya juga.
| moga Allah memberi kemudahan untuk ku |
amin
ibtisam92
^^

2 comments:

Sorfina Humaira' said...

insyaAllah..sama-sama kita kongsikan ilmu yang dh dipelajari selama ni..
semoga dipermudahkan segala urusan.

HUMAIRA' said...

insyAllah :)