Pin It

Widgets

kuatkan diri mu !

Bissmillahirrahmanirrahim



Alhamdulillah, aku sangat bersyukur kepada Allah, kerana Dia memberi masa dan ruang untuk aku beribadah kepadanya. Sudah sekian lama aku tak update blog aku, hmm tak la lama sangat, lebih kurang dua minggu la aku tak share something dalam blog aku ni. Kesibukkan aku yang kian hari kian menerjah, sangat sibuk dan aku takut sekiranya kesibukkan aku  dalam menguruskan hal dunia  aku lupa tentang Mu ya Allah. 
La haulla wa la quwataillah billahil'aliyil azim.


Setelah seminggu aku bercuti mid term di rumah, menerbit kisah duka itu lebih banyak dari kisah suka bersama keluarga. Betul lah apa yang dikatakan oleh seorang ustaz, jalan yang aku tempuhi sekarang ini bukan jalan bahagia I means that, bukan jalan yang senang-2 dan yang  mudah-2, tapi jalan yang aku pilih itu jalan yang penuh cabaran dan berliku-liku, kearna sukarnya insan insan di dunia  ini untuk terima perkara yang dah lama di kabusi dengan amalan amlan mereka ( yang tak da dalil pun mengenainya ) dengan amalan yang sebenarnya ( amalan sunnah ) yakni amalan yang memang patut untuk kita melaksanakan. Kira nya apa yang aku kisarkan dalam post ini bukan bermakna aku mengangkat diri, bahawasanya aku insan yang terbaik dalam melaksanakan amalan sunnah. Tapi kesedaran dalam diri aku itu ada dan terbitnya bila aku berada di sini, mendapat satu input yang sangat bermakna .
" AKTIVITI KEHIDUPAN KITA SEHARIAN MEMERLUKAN DALIL- DALIL DARI ALQURAN DAN ASSUNAH DALAM MENGAPAI KEREDHAAN ALLAH"
Jika kita sebegitu barulah kita boleh katakan " AYUH KITA AMALKAN SUNNAH KEKASIH ALLAH YAKNI NABI MUHAMMAD SAW"
Jika kata sahaja tapi tak amal tak kaji , ia hanya kata kata kosong sahaja tak da intipati.


Tulisan yang aku kisarkan itu, adalah dari pemahaman aku tentang pentingya dalam menuju kehidupan di dunia ini dalam keredhaan Allah. Banyak perkara dalam masyarakat kita yang kita perlu ubah dan hadirkan amalan sunnah itu. Walau bagaimanapun, aku disini terlebih dahulu perlu mengetahui lebih banyak tentang perkara-2 tersebut , jika begitu, mudah lah bagi diri ku itu menarik keluarga dan adik beradik ku terlebih dahulu dalm manhaj yang sama.


Panjang sungguh aku menghuraikankan, harap nya the readers understand what I am trying to write and share with you.


Berbalik pada kisah yang sebenar, post yang lalu ada aku kabarkan aku kerap kali menangis dan ber'awatif, dan ia amat sukar bagi aku untuk menebalkan hati ini dengan perkara perkara yang remeh sebegini. 


Dan keadaan aku yang sebegitu juga terjadi juga bila berada di kampus. Asal  bila aku teringat mengenai kisah duka dan memedihkan hati, asal aku bercerita kepada kawan-2 apa yang terjadi pada aku dengan orang-2 yang sayangi, pasti, akan menangis. 




" yann !! jangan nangis !sabar ! itu baru ujian yang sikit Allah beri  kepada yan ! ingat ada orang yang lebih teruk dari yan . sabar lah ! Allah sayang yan. " 
Kata-2 semangat sebegini acapkali akan aku dengar dari bibir rakanrakan seperjuangan bila mana mereka lihat aku jatuh dan lemah semangat.


 Aku nangis bukan kerna aku di marahi, bukan kerna aku tak boleh hadapi cabaran sebegitu, tapi aku nangis kerna aku sayangnya orang-2 yang aku cintai itu supaya mereka itu berada di landasan yang betul yang telah ditetapkan oleh Allah. Percayalah sahabatsahabat ku ! jika anda semua mengalami nasib sebegini, perasaan dan tekanan jiwa anda akan sama seperti aku. Aku nak mereka itu seperti kita, apa yang aku dapat disini, memang sebenar benarnya dengan perasaan kasih dan cintanya aku kepada mereka , ingin ku luahkan, ingin ku khabarkan bahawasanya ,mereka perlu tahu keadaan yang sebenar. Bahawasanya kita sekarang berada dalan fitnh yang besar fitnah akhir zaman ,aku nak ajak mereka lari dari segala fitnah yang berkait rapat mengenai Agama ISLAM. samasama kita jaga agama kita , jangan kita termsauk dalam golongangolongan yang suka menyebarkan fitnah agama kepda masyarakat. Ia akan menjadi lebih parah separah parahnya jika kita biarkan.


Firman Allah swt :
" Wahai orangorang yang beriman bertakwalah kepda Allah , dan katakanlah perkataan yang tepat benar (dalam segala perkara) supaya ia memberi taufik dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosadosa kamu! Dan ingatlah sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya , maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan"
[AL-AHZAB 30:70-71]


Kata Ibnu Kathir, Allah swt telah berfirman memberikan perintah kepada hamba-hambanya yang beriman untuk bertakwa dan beribadah kepdaNya suatu ibadah yang sekan dia melihat Nya serta mengatakan " perkataan yang benar" . Iaitu yang lurus tidak bengkok dan tidak menyimpang. Allah menjanjikan mereka jika mereka melakukan demikian, Allah akan membalas mereka dengan di perbaikinya amal-amal mereka iaitu dengan diberinya taufik untuk beramal shalih di ampuni dosa-dosanya yang lalu serta apa yang akan terjadi pada mereka di amasa yang akan datang.
Allah Ta'ala memberikan ilham kepada mereka untuk bertaubat. Kemudian Allah swt berfirman " dan barangsiapa Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar" . Hal itu adalah bahawasanya dia dijaga dari api neraka yang menyala-nyala dan dimasukkan ke syurga yang penuh kenikmatan. Ikrimah berkata " AlqaulussSadid adalah . Laa ilaaha illallaah ( tidak ada ilah yang berhak untuk diibadahi kecuali Allah)". Sedangkan yang lainnya berkata : " Assadid adalah kejujuran" 

#" yan , bersyukurlah kau kerna Allah memberi kekuatan sedikit kepda mu , untuk mengkhabrkan kepada keluargamu mengenai kebenaran yang hakiki. ada lagi sahabatsahabat kita yang lain yang tak mampu nak lakukan seperti kau"
#"kita kena ada strategi inshAllah , lukiskan strategi itu buat masa sekarang , agar kita ada cara yang terbaik dalam menarik mereka kepada perkara yang betul"
#" tunjukkan sikap dan akhlak yang terbaik ! "
Dan banyk lagi kata-2 dari sahabat-2 aku, yang menyuntik semangat, jazakillahukaironkathira kawan dan salah seorang guru ku dan begitulah kepada sahabat-2 ku ! Seandainya dirimu mempunyai masalah yang serupa dengan ku, sesama kita berkongsi masalah, barulah kita ada cara nak ubati perasaan.


NOTES :
Firman Allah swt :
"Sesungguhnya telah di wahyukan Allah kepda kami bahawa azab Allah akan akn ditimpa ke atas seseorang yang mendustakan dan berpaling dari hidayat"
[TAHA :48]


Kata Ibnu Kathir, maksudnya Allah Ta'ala telah memberitahu kami mengenai apa yang telah Dia wahyukan kepada kami berupa wahyu yang ma'shum (terlindungi) yaitu bahawa adzab itu kan di timpa kepada orang -orang yang mendustakan tanda-tanda kekuasaan Allah dan berpaling dari perbuatan taat kepadaNya.


               #hanya lakaran kehidupan

ibtisam92
^^

2 comments:

iman hanani (NHY) said...

i'm waitin 4 every my single breath 4 de new entri from you....and finally....i'm smile you back...

yan..actually i think you and i hve a same little habit...dats CRY !!! i wanna change..pray 4 me 4 de best...i will chnge with de suitable way...

and you !
hope Allah gather strength 4 you in any obtacles of life...sumtimes we feel so lost so weak...
but remains think dats Allah always besides us yan...

He knows better than us..i'Allah

HUMAIRA' said...

nani
thank you dear :)
I hope so ,
Allah yusahiluna insyAllah :]

sukar sekali untuk buang sikap sebegitu , seolah-olah ia sudah terlekat dalam hati yan, :(

sepatutnya tak perlu nk ber'awatif ni , sebab yang lebih penting ialah
"ALWALA' WAL BARA' 'ALALLAH"
:)