Pin It

Widgets

Jangan Marah !

Bissmillahirrahmanirrahim

Alhmdulillah , selagi nafas ini menghembus setiap detik , ku bersyukur ke hadrat Ilahi kerna Dia telh mengurniakan nikmat yang sangat besar buatku ,Syukur atas segala nikmat mu ya Rabb :]Post kali ini , aku akan berkongsi dengan pembaca semua mengenai tajuk" JANGAN MARAH"

Tajuk ini ada dalam kitab hadis 4o Imam Nawawi, pada hadis yang ke 16.
Abu Hurairah melaporkan pada suatu hari seorang lelaki datang berjumpa Nabi Muhammad dan berkata " Berilah saya nasihat", Nabi Muhammad menjawab "Jangan marah:. Lelaki itu mengulangi permintaannya beberapa kali , Nabi Muhammad tetap menjawab,"Jangan marah".[riwayat Bukhari]
Untuk menghilangkan perasaan marah :


1) Hindarkan diri kita dari megikut seruan nafsu dan hati, jangan kita lakukannya


2) Sentiasa mengucapkan " A'uzubillahiminasyaitonirajim"


3) Jika kita dalam keadaan marah  tika kita berdiri ,segeralah kita duduk ,jika tak pulih juga , segeralah baring . Jika hati masih membara , segra berwudhuk


4) Lebih baik diam sekiranya kita sedang membuak kemarahan . Diam itu lebih baik dari berkata bukan-bukan , hindari dari perkataan yang tak elok. Takut apa yang kita luahkan itu menjadi doa.


5) Kepada yang kena di marahi, diamkan diri , tak perlu untuk memberi respons. bersabarlah. tunggu masa untuk si dia " cool" supaya dapat membicarakan dan berbincang dengan baik.




Kata-kata seorang ulama , Jaafar bin Muhammad :" kemarahan itu membuka setiap kejahatan"
Umar bin Abdul Aziz :" Sesungguhnya berjayalah seseorang yang menjaga hawa , marah dan ketamakan"


Secara konklusinya , orang mukmin yang kuat adalah dia menjaga kemarahan. Kuat disini bukan beerti tubuh badannya , yakni dari fizikalnya , tapi secara batinnya dia kuat dan mampu untuk menghindari kemarahan dalam lubuk hatinya . Jadi jika kita ingin menjadi mukmin yang kuat , kita perlu mengelakkan diri dari sifat kemarahan. Marah pada tempatnya , tak perlu sekecil-kecil perkara kita dah mengamuk dan panas baran . Bersabarlah . Orang yang bersabar itu akan mendapat ganjaran dari Ilahi di syurga kelak . " Innallahama'asobirin".
note : untuk diri dan semua :)
ibtisam92
^^

No comments: