Pin It

Widgets

tahu VS tak tahu

Bissmillahirrahmanirrahim

TAHU vs TAK TAHU !
bila dah masuk ke alam universiti ni, bnyak benda yang kita baru belajar,tambahan pula untuk madah agama, bila saja aku berkenalan dengan subjek USUL FIQH , pasti banyak dalil yang aku dah tahu, yang mana boleh buat yang mana tak boleh buat, huh ! mcm berat je nk terima .Oh ! i means that, secara ghalibnya yang kita selalu buat benda tuh rupa2 nya benda yang tak boleh buat , so, nak ubah kepada sikap yang aku tak mahu buat itu mungkin makan masa yang lama, haishh ! lama sangat ka? rasa tak perlu nk lama-lama kot, kalu nk berubah ke arah yang lebih baik :)  betul tak ? sure la betul , tak yah dok ambil masa lama-lama, kang tak berubah jugak kita nih , bak kata ustaz " katak di bawah tempurung" kalu kita punya minda still tak leh nk open luas-luas, :):P

ha hal ini disebabkan kita terikat dengan adat nenek moyang kita , rupa-rupanya adat mereka tak  boleh diguna pakai even pada logik akalnya adalh baik jika kita lihat benda tersebut boleh mmberi manfaat kepada kita walhal , ia tak diterima oleh Allah, ini disebabkan ia bukan Sunnah Nabi Muhammad saw. (banyak kan penanda wacana aku) hee

Jadi inshAllah aku akan terima dengan penuh keyakinan kepada Allah apabila aku berpegang dalil al-Quran dan as-Sunnah. InshAllah ,
Ya Allah janganlah engkau membolak balik kan hati aku, kau tetapkanlah hati aku kepada akidah yang satu iaitu agama IslamMu, aminn :)



ibtisam92


2 comments:

CAHAYA PUTERI said...

ya muqollibal qulub, thabbit qulubana 'ala dinik

HUMAIRA' said...

amenn ya Rabb