Pin It

Widgets

lakukan apa yang dikata

Bissmillahirrahmanirrahim

Pada awal bulan November , ana dapat pngisian yang baik dan bermanfaat sekiranya ana kongsi di post ini, dari usrah ana mengenai surah As-Saf ayat 2-4

 "Wahai orang-orang yang beriman !Mengapa kamu mengatakn sesuatu yang tidak kamu kerjakan?"(2)

"(Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mngtakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan"(3)

"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalan Nya dalam barisan yang teratur mereka seakan-akan sperti suatu bangunan yang tersusun kukuh"(4)

Pentafsiran dari ayat di atas , berdasarkan kitab Tafsir Al-Azhar :


Perkataan yang tidak sesuai dengan perbuatan sangatlah dibenci oleh Allah. Hal yang demikian tidaklah layak bagi orang yang telah mengaku beriman. Ayat 2 dan 3 ini adalah peringatan sungguh-sungguh bagi orang yang telah mengaku beriman agar dia benar-benar menjaga dirinya jangan menjdi pembohong.
Al-hassan bin Ali Bin Abu Talib , cucu Rasulullah saw berkata bahawa di menghafal ucapan Rasulullah saw yang bersabda ;
"Tinggalkan barang yang menimbulkan keraguan engkau dan ambil yang tidak meragukan , sesungguhnya kejujuran membuat hati tenteram dan dusta adalah membuatkan hati ragu-ragu" (riwayat Tarmizi)


Sebab itu , maka hati orang yang beriman itu tidaklah boleh ragu-ragu. Ragu-ragu hnya dapat hilang apabila hidup bersikp jujur. Kejujuran untuk memupuk iman. Iman itu mesti di jaga.Dalam A-lquran terdapt beberapa peringatan kepada orang yang beriman supaya mereka bertakwa
"Wahai orang-orang beriman ! bertakwalah kepada Allah sebenar-benarnya takwa kepadanya dan janganla kamu mati kecuali dalam keadaan muslim" (Ali-Imran:102)


 "Wahai orang-orang beriman ! Berimanlah kepada Allah dengan RasulNya" (An-Nisa'; 136)


Di surah Al-Maidah ayat 1 , orang-orang beriman diperingatkan supaya mereka mmenuhi janji. Dan banyak lagi ayat-ayat yang lain yang semuanya itu membuktikan bahawa pengakuan beriman belum cukup kalu tidak ada pemeliharaan dan penjagaan , ibarat menanam tanaman hendaklah selalu disiram , supaya jangan mati , dipupuk supaya subur.

Berdasarkan ayat 4 pula , tiap-tiap orang beriman mengukuhkan peribadinya , meneguhkan maruahnya dengan menjaga , jangan sampai mengucapkan kata-kata yang tidak dibuktikan dengan perbuatan.Sebab mulut tidak sesuai dengan perbuatan , peribadi akan merosot akhlaknya , tidak ada harga diri lagi.Sesudah tiap-tiap mukmin mempertinggikan nilai peribadinya dengan kejujuran , maka untuk berjuang mempertahankan akidah hendaklah di leburkan peribadi itu ke dalam peribadi yang besar, iaitu peribadi sabgai satu ummah , yang mempertahankan pendirian. Pendirian ialah Sabilillah , jalan Allah.
Setiap hari , orang mukmin memohon dalm setiap rakaat solatnya ialah menujukkan jalan yang benar. Jalan yang benar itu tidaklah mudah dan tidaklah di taburi degan bunga yang menwangi. Byk halangannya dan dugaannya serta musuhnya. Sbb itu , orang mukmin perlu bersedia berperang pada jalan Allah.
Berbalik pada ayat 2 dan 3 tentag kejujuran sebagai lawan dan kedustan. Orang yang perktaannya tidak secocok dengan perbuatan tidaklah ada padanya keberanian berjuang dengan bersungguh-sungguh. Sebb berjihad, berperang atau berjuang menghendaki disiplin jiwa sebelum disiplin sikap.
Dalam ayat ini Allah mnyatakn cintaNya kpd hambNya yang beriman , bilamana mereka bersusun dengan teratur menghadpi musuh-musuh Allah di medan perang , mereka berperang di jalan Allah , tujuan mereka hanyalah satu , supaya kalimat Allah tetap di atas dan agama Allah tetap menang , di atas segala agama
Bersabda Rasulullah saw : " 3 org yg Allah tertawa melihat mereka ;1) seorg laki-laki yang bangun sembhyang tgh mlam  2)suatu kaum yang bershof di waktu sembhyang , 3)dan suatu kaumyg bershof ketika berperang " (rwyt Imam Ahmad)


Said bin Jubir mengatakn bhwa Rasulullah saw ketika mulai saat peperanagn dgn musuh mestilah lebih dahulu mengatur barisan :" Seakan-akan mereka suatu bangunan yang kukuh" Muqatail bin Hayyan berkata ; " Rapat bersusun di antara yg satu dengan yg lain"




Harap maksud yang ana ingin smpaikan terkesan di hati kalian yang membaca. InshAllah
peringatan ini buat diri yang menulis ini juga:)



sekian
^^


ibtisam92


                                                              




No comments: